dijous, 1 d’octubre del 2009

Premi de Projectes d’Arts Escèniques Lleida 2009

Kamchatka a Lleida (foto: Andrés Beladíez)

Kamchatka a Lleida (foto: Andrés Beladíez)


Aquest cap de setmana he estat a Lleida fent de jurat del Premi de Projectes d’Arts Escèniques Lleida 2009. Un premi que valora el risc i la descoberta de nous territoris expressius en les arts escèniques i que està dotat amb 12.000 €. Formaven també part del jurat l’Andrés Beladíez de la Feria de Castilla-La Mancha, en Pep Fargas de la xarxa Transversal i en Narcís Puig del Teatre Lliure. En una primera tria, el mes de juliol, vam seleccionar 6 projectes, de 6 companyies diferents. Aquest cap de setmana aquestes companyies han presentat els seus darrers espectacles o un tast de la proposta que preparen. I el projecte guanyador ha estat Habitaculum de la companyia Kamchàtka (http://www.kamchatka.cat) que va fer el gran salt a la Fira de Tàrrega de 2007. Des de llavors han estat presents a multitud de festivals europeus. Un espectacle itinerant, aparentment senzill, carregat de detalls i subtileses. Jo em quedo amb les mirades dels personatges, desconcertats, fràgils, que demanin que algú els estimi una mica,... Una proposta que dona un joc increïble, amb múltiples nivells de lectura.

I ja fa uns mesos que treballen en el nou espectacle Habitaculum, el projecte que ha guanyat el premi de Lleida. Els personatges itinerants de Kamchàtka ocupen un espai (una casa abandonada o en desús, un antic establiment,...). Cadascun d’ells, amb la seva maleta i tot el seu món interior, ocupa una habitació. I això ens permet apropar-nos més a aquests singulars personatges i viure amb ells una experiència més íntima.

Seguirem amb molt atenció el desenvolupament d’aquesta proposta de la que ja s’en va fer una primera prova l’octubre de 2008 dins del festival Escena Poblenou.

Felicitats Kamchàtka!


Este fin de semana he estado en Lleida haciendo de jurado del Premio de Proyectos de Artes Escénicas Lleida 2009. Un premio que valora el riesgo y el descubrimiento de nuevos territorios expresivos en las artes escenicas y que está dotado con 12.000 €. Formaban también parte del jurado Andrés Beladíez de la Feria de Castilla-La Mancha, Pep Fargas de la rec Transversal y Narcís Puig del Teatre Lliure. En una primera selección hecha el pasado mes de julio, escogimos 6 proyectos de 6 compañías distintas. Este fin de semana estas compañías han presentado sus últimos espectáculos o una muestra de la propuesta que preparan. Y el proyecto ganador ha sido Habitaculum de la companyia Kamchàtka (http://www.kamchatka.cat) que dió el gran salto en la Fira de Tàrrega de 2007. Desde entonces se han presentado en multitud de festivales europeos. Un espectáculo itinerante, aparentemente sencillo, cargado de detalles i sutilezas. Me quedo con las miradas de los personajes, desconcertados, frágiles, que piden que alguién les dé un poco de cariño,... Una propuesta que da un juego increible, con múltiples niveles de lectura.

Y desde hace unos meses que trabajan en el nuevo espectàculo Habitaculum, el proyecto que ha ganado el premio de Lleida. Los personajes itinerantes de Kamchàtka ocupan un espacio (una casa abandonada o en desuso, un antiguo establecimiento,....) Cada uno de ellos, con su maleta y todo su mundo interior, ocupa una habitación. Y esto nos permite acercarnos más a estos singulares personajes y vivir con ellos una experiencia más íntima.

Seguiremos con mucha atención el desarrollo de esta propuesta de la que ya se hizo una primera prueba en octubre de 2008 en el marco del festival Escena Poblenou.

Felicidades Kamchàtka!